Ga naar de hoofdinhoud

Maatregel 1: Fietstunnels Amersfoortsestraat + Robuuste ontsluiting Hoevelaken

Van "Uitvoeringsprogramma Mobiliteit Hoevelaken"

Ga naar het project

Verbeteren van verkeer en fietsroute Amersfoort – Hoevelaken

Op dit moment is de verkeersafwikkeling in de spits slecht op de kruispunten van de Amersfoortsestraat met de Energieweg, Nijkerkerstraat en Westerdorpsstraat. Door de woningbouw in Hoevelaken en de ontwikkeling van bedrijventerreinen zoals De Wieken‑Vinkenhoef, Werkstad Amersfoort en Vathorst, neemt het verkeer verder toe. Hierdoor ontstaat meer drukte, wat de leefbaarheid vermindert en gebiedsontwikkelingen moeilijker maakt.

Doorfietsroute als oplossing

Het verbeteren van de doorfietsroute Amersfoort – Hoevelaken helpt bij het mogelijk maken van deze gebiedsontwikkelingen. Door fietsers een snelle, veilige en comfortabele route te bieden, wordt de fiets een goed alternatief voor de auto. Bij de uitwerking wordt ook specifiek gekeken naar de sociale veiligheid, vooral bij tunnels.

Door de doorstroming voor fietsers te verbeteren op de kruispunten:

  • Amersfoortsestraat / Energieweg
  • Amersfoortsestraat / Nijkerkerstraat

kunnen fietsers veilig en vlot doorrijden. Hierdoor kan de inrichting van meerdere kruispunten eenvoudiger worden, waaronder:

  • A1‑aansluiting Hoevelaken / Westerdorpsstraat / Amersfoortsestraat / Nijkerkerstraat
  • A1‑aansluiting Hoevelaken / Amersfoortsestraat / Energieweg

Dit zorgt er ook voor dat het autoverkeer beter doorstroomt. Zo kan de groei van het gemotoriseerd verkeer, door woningbouw en nieuwe bedrijventerreinen, zoveel mogelijk worden opgevangen.

Resultaten onderzoek

Ingenieursbureau Royal Haskoning‑DHV heeft onderzocht dat het knelpunt bij het kruispunt: A1‑aansluiting Hoevelaken / Westerdorpsstraat / Amersfoortsestraat kan worden opgelost als het kruispunt wordt ingericht volgens het Ontwerp Tracébesluit A28/A1 Knooppunt Hoevelaken van Rijkswaterstaat.

Bij de verdere uitwerking wordt bekeken:

  • of dit ontwerp volledig kan worden overgenomen;
  • of dat een aangepast ontwerp nodig is.

Uitgangspunten bij de uitwerking

Bij het ontwerp gelden de volgende uitgangspunten:

  • de kruispunten moeten het verkeer veilig kunnen verwerken;
  • woningbouw- en bedrijventerreinontwikkelingen in Nijkerk en Amersfoort moeten door kunnen gaan;
  • er moet een hoogwaardige en veilige doorfietsroute tussen Amersfoort en Hoevelaken worden gerealiseerd.

Financiering en planning

In het Bestuurlijk Overleg MIRT van 2024 en begin 2026 hebben het Rijk en de regio afspraken gemaakt over de financiering. Er is samen € 100 miljoen beschikbaar gesteld voor maatregelen uit de Mobiliteitsagenda Regio Amersfoort 2040. Binnen dit pakket stelt het Rijk € 7,5 miljoen beschikbaar voor deze maatregel.

De gemeente Amersfoort heeft de regie over de uitwerking en uitvoering:

  • 2025: start van het project
  • 2026: onderzoeken en maken van een ontwerp
  • 2027 – 2031: aanbesteding en uitvoering

Ontwerp vanuit het project A28/A1 Knooppunt Hoevelaken

Reacties(17)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Veel automobilisten rijden tegenwoordig op hun navigatie systeem, is er software matig een automatische file in te voeren voor de Hoevelakenseweg en Platanenstraat, als knooppunt Hoevelaken vaststaat, zodat er geen sluipverkeer optreed. De huidige sluipverkeer ontstaat door automatisch op basis van navigatie de snelste route te nemen. Daarmee wordt onderliggende wegennet ontlast, lost problemen vanzelf op met minimale kosten.
    De drukte op dit onderliggende kruispunt is de laatste jaren veelal ontstaan vanuit sluipverkeer welke bij knooppunt A1/A30 eraf gaat en binnendoor via Terschuur en Hoevelaken via de energieweg en weer bij Amersfoort erbij de A28 er weer opgaat richting Utrecht om de file op de snelweg bij knooppunt Hoevelaken te ontwijken (klaverblad A1 richting amsterdam naar A28 richting Utrecht). Met als gevolg extra invoegend verkeer bij Amersfoort, waardoor het verkeer op de A28 vanaf Nijkerk weer opstroopt. Met als gevolg dat verkeer vanaf de A28 Nijkerk ook binnen door gaan via de Nijkerkerstraat met passeren (filerijden) van betreffende kruispunt om weer via de energie weg te rijden en erbij Amersfoort A28 er weer op te gaan. Ook om knooppunt Hoevelaken te vermijden. Hiermee ontstaat een visuele cirkel waarbij het onderliggende netwerk steeds vaster loopt. In deze is Bron aanpak van Knooppunt Hoevelaken (hoofdwegennet) een eerste vereiste. De snelste weg is de snelweg. Naast alle ergenis geeft al het sluipverkeer en filevorming alleen maar meer stikstof uitstoot. Door geen sluipverkeer en geen filevorming zal de stikstof problematiek ook afnemen. Een mooie afweging voor rijkswaterstaat omdaar in hun berekeningen rekening mee te houden zodat de aanpak van knooppunt hoevelaken versnelt uitgevoerd kan worden.
      Profiel van Lilian Tijhuis
      Geplaatst door:Lilian Tijhuis
      2 weken geleden
      Ook van belang voor de doorstroming is of er bedrijven ergens staan/komen die heel verkeer aantrekkend zijn. Bv. Amersfoort heeft een nieuwe Milieustraat gerealiseerd (wacht nog op electra aansluiting) aan de Energieweg, de ingang is bij de stoplichten op de Energieweg. Op vooral vrijdag en zaterdag zal dit van alle kanten veel autoverkeer aantrekken. Amersfoort groeit tot zeker 190.000 inwoners. De opstelstroken lijken aan de kleine kant ongeveer 3 auto's met aanhanger. Vanuit Vathorst zal men via de Nijkerkerstraat rijden.
      • 1 like
      Mooie inbreng van Martijn. Ik denk ook dat er out of the box moet worden gedacht, en de plannen voor aanpak knooppunt Hoevelaken zijn ook al weer gedateerd. Nu ligt er vlak bij Middelaar/Klaarwater al een oprit naar de A1. Dat is weliswaar alleen voor de aldaar aanwezige benzinepomp/parkeerplaats, maar als er toch gedacht wordt aan een zuidelijke rondweg bij Klaarwater dan zou daar misschien ook eenvoudig een oprit naar de A1 vanuit Hoevelaken richting Amsterdam, Zwolle, Utrecht kunnen komen. Maar beslist geen afrit vanaf Barneveld s.v.p..
      • 1 like
      Profiel van Martijn De Jong
      Geplaatst door:Martijn De Jong
      2 weken geleden
      Voorstel: T-kruising Hoevelaken De huidige plannen rondom de Westerdorpsstraat / Nijkerkerstraat / Energieweg lossen naar mijn mening onvoldoende het grootste probleem op: sluipverkeer over het kruispunt. Van alle verkeersproblemen is het kruispunt de grootste bottleneck. Het sluipverkeer binnendoor vanuit Barneveld en de route van- en naar Vathorst naar de A1/A28 zorgt ervoor dat het kruispunt van teveel kanten wordt belast. De stoplichten staan te vaak op rood om alle richtingen te kunnen laten passeren (en het klaverblad tijdens de spits te kunnen passeren. Met de komst van Middelaar twee neemt die druk alleen maar verder toe. Met een beter werken kruispunt zullen de navigatie apps direct weer meer verkeer via het kruispunt Hoevelaken laten rijden en zitten we binnen no-time weer met hetzelfde probleem. De huidige plannen reduceren het verkeer niet en zijn gericht op een (iets) vlottere doorstroom zonder duidelijke keuze. Het maakt het kruispunt nog aantrekkelijker voor de navigatie apps bij files. Als we echt het verkeersprobleem willen oplossen EN de nieuwe wijk willen ontsluiten zijn mi duidelijkere (en hardere) keuzes nodig. Bijgevoegd heb ik een alternatief plan wat deze harde keuze wel duidelijk maakt: Betere doorstroom en minder sluipverkeer. De focus ligt op een vlotte verbinding tussen Hoevelaken (en Nijkerk). Voor onze eigen toegang tot de snelwegen maken we gebruik van de bestaande opritten bij Amersfoort en Vathorst. De focus ligt op een snelle doorgaande (fiets) route van Hoevelaken/Nijkerk naar Amersfoort en een reductie van sluipverkeer. Elk plan komt met een prijs! Als Hoevelaken zouden we door dit voorstel de directe oprit naar Amsterdam en de afrit vanuit Barneveld verliezen. Het alternatief (dat direct testbaar is): • Sluit de afrit vanuit Barneveld permanent af • Sluit de oprit richting A1 Amsterdam permanent af • Richt het kruispunt in als een eenvoudige T-kruising • Focus op de goede verbinding Hoevelaken ↔ Amersfoort en Nijkerk ↔ Amersfoort • Verkeer op de A1 blijft via reguliere aansluitingen en het klaverblad rijden • Verkeer vanuit Hoevelaken zal gebruik moeten maken van de opritten naar de snelweg van Amersfoort en Vathorst • Fietsverkeer naar Amersfoort gaat via een directe (bovengrondse) route zonder stoplichten Voordelen • Veel betere doorstroming tussen Hoevelaken en Amersfoort/Vathorst • Grote reductie van sluipverkeer vanuit Barneveld en Vathorst • Rustiger en veiliger centrum van Hoevelaken • Simpeler én goedkoper plan: fietstunnels zijn niet meer perse nodig (kan wel voor nog betere doorstroom) Het dorpse karakter blijft behouden • Sneller uitvoerbaar en direct al te testen met tijdelijke maatregelen • Toekomstbestendiger bij groei van Middelaar 2 Nadelen • Hoevelaken verliest wel de directe oprit naar de A1 richting Amsterdam. Dat is de concessie • Onze inwoners die richting Amsterdam moeten zullen enkele minuten moeten omrijden (maar komen wel normaal het dorp uit) Op dit moment is de oprit richting Amsterdam al tijdelijk afgesloten vanwege werkzaamheden. Het effect is direct merkbaar: minder verkeersdrukte en rustiger verkeer rondom het kruispunt. Binnen dit voorstel wordt sluipverkeer vanuit Barneveld en Terschuur blijvend minder aantrekkelijk. Het betekend een omrijroute voor onze inwoners richting Amsterdam maar het is een duidelijke keuze waar we zouden kiezen voor een blijvend goede doorstroom ten koste van een deel van onze luxe met een eigen op- en afrit. We kunnen ons dorp ontsluiten en de bouw van de nieuwe wijk wordt mogelijk.
      • 1 like
      @Martijn De Jong Niet mee eens, het probleem is dat knooppunt Hoevelaken vastloopt met sluipverkeer tot gevolg, eerst bron aanpak dat is knooppunt Hoevelaken zelf. Daarnaast wacht al meer dan 13 jaar dat de afrit naar Hoevelaken weer in ere wordt herstelt, dagelijks gebruik kost deze omweg mij 5 minuten, om daar te komen moet ik en andere dus ook als sluipverkeer via de energieweg. Bron aanpak van knooppunt Hoevelaken dat daar de doorstroming vlotter verloopt. Het afsluiten van een op en afrit is geen oplossing. Het probleem zit hem in het bovenliggende rijkswegennet waar de doorstroming stokt met als gevolg sluipverkeer, en daarmee als gevolg dat het onderliggende wegennet / kruispunt dit niet kan verwerken. Daarnaast al die extra kilometers om weer in Hoevelaken te komen geeft ook weer meer uitstoot van stikstof. De snelste weg is de snelweg.
        Profiel van Sydney Brouwer
        Geplaatst door:Sydney Brouwer
        2 weken geleden
        Welk probleem lost een fietstunnel op? Het grote probleem op dat kruispunt is dat er te weinig doorstroom is voor autos. Ik vraag me erg af of een dure fietstunnel gaat helpen om die druk op het kruispunt te verlichten.
          Profiel van Niels Looije
          Geplaatst door:Niels Looije
          2 weken geleden
          @Sydney Brouwer Mee eens. Het valt mij op dat het in de lente/zomer veel beter doorstroomt wanneer het weer goed is. Maar zodra er een regenachtige dag komt dan staat het weer volledig vast. Een betere fietsverbinding is fijn, maar verbeterd de doorstroom in mijn ogen niet.
            Profiel van Myron Kruip
            Geplaatst door:Myron Kruip
            2 weken geleden
            De verkeersdoorstroming lijkt te vertragen doordat op het knooppunt vanuit Hoevelaken naar het kruispunt veel autoverkeer richting Vathorst/Nijkerkerveen/Nijkerk (Nijkerkerstraat) wil afslaan. Dit voorsorteervak is erg klein. Door dit vak (indien mogelijk) langer te maken zou de doorstroming zeker versnellen.
              Profiel van Niels Looije
              Geplaatst door:Niels Looije
              2 weken geleden
              @Myron Kruip Mee eens, maar ook richting Amersfoort staat het regelmatig vast.
                Profiel van Domien Overkamp
                Geplaatst door:Domien Overkamp
                2 weken geleden
                De aanleg van een nieuwe wegverbinding direct parallel aan de rijksweg A1 tussen Platanenstraat -Klaarwater-Hoevelakenseweg en aansluitend op de Westerdorps-straat tegenover de Nijkerkerstraat zou een zeer goede oplossing zijn (zie ook reactie van derden). Dit lost veel huidige problemen op de route Oosterdorpsstraat - Westerdorpsstraat en Koninginneweg op. Hiermee wordt ook voorkomen dat op deze routes extra maatregelen moeten worden genomen i.v.m. Klaarwater. Het zou fijn zijn dat de haalbaarheid daarvan zou kunnen worden onderzocht.
                • 2 likes
                Profiel van Lilian Tijhuis
                Geplaatst door:Lilian Tijhuis
                2 weken geleden
                Ik mis hier belangrijke informatie voor de huidige en toekomstige fietsers naar Amersfoort en terug. De 1e fietstunnel onder de Nijkerkerstraat is 150 meter lang. De 2e fietstunnel onder het viaduct en de Energieweg is maar liefst 245 meter lang en er zit een bocht in. Fietstunnels worden als sociaal veilig beschouwd als je bij het begin als je gaat dalen het geheel tot het einde kan overzien. Dat zal bij deze tunnels niet het geval zijn. Veel Hoevelakers fietsen vaak naar Amersfoort en terug. Als de fietstunnels er liggen (aanbesteding 2027, uitvoering tot 2031) dan moeten zij altijd door die tunnels fietsen, het is dan niet meer mogelijk om bovengronds (zoals nu) te fietsen. En dat kan dan ook niet meer gewijzigd worden. Je kunt ervan uitgaan dat daar in de komende 50 tot 100 jaar "verkeerde dingen" zullen gaan gebeuren. Niet alleen in de tunnels, ook ervoor, erachter en tussen beide tunnels in. Het is daar "niemandsland". De tunnels liggen op Amersfoorts grondgebied. Maar Hoevelaken heeft een groot belang qua sociale veiligheid, dus heeft Nijkerk een groot belang. Het is heel belangrijk om dit nu juist wel goed met de dorpsbewoners te communiceren, want veel bewoners hebben van de impact hiervan nog geen idee. En kunnen daar dan waarschijnlijk ook niet echt goed hun mening over geven. Overigens fietstunnels is ook voor voetgangers.
                • 1 like
                @Lilian Tijhuis Ik ben het 100% met je eens Lilian. Zelfs camera’s zullen niet helpen, want die leggen hooguit vast wat er mis gaat, maar dan is het al te laat.
                  @Lilian Tijhuis Helemaal mee eens, veiligheid voorop. Zie ook mijn eerdere reactie Bron aanpak knooppunt Hoevelaken, zodat het sluipverkeer verdwijnt, dan zijn er volgens mij ook geen tunnels nodig.
                    Het is fijn dat er gekeken wordt naar de aansluiting bij dit kruispunt, maar de rijksweg is nu niet eens toegankelijk omdat er geen budget is om het te herstellen. Weer een ander potje. Dat de fietsers en voetgangers worden ontzien en de veiligheid verbeterd wordt is altijd fijn. Mijn advies zal zijn eerst in het dorp de doorgang en overgangen te verbeteren voordat dit kruispunt wordt aangepakt. Doe dit kruispunt in samenwerking met de aanpak van knelpunt Hoevelaken.

                      Delen

                      Huidige status

                      voorgesteld

                      Locatie

                      Unable to display map. WebGL2 support is required.
                      Ensure that your browser and hardware meet the minimum requirements.
                      https://esriurl.com/webgl-faq
                      Powered by Esri