Ga naar de hoofdinhoud

Maatregel 3: Aanpak rotonde Koninginneweg - Westerdorpsstraat

Van "Uitvoeringsprogramma Mobiliteit Hoevelaken"

Ga naar het project

Herinrichting rotonde Koninginneweg / Westerdorpsstraat

De rotonde Koninginneweg / Westerdorpsstraat wordt opnieuw bekeken, samen met de aanleg van een veilige fietsroute. Dit is bedoeld om de verkeersveiligheid en doorstroming in Hoevelaken te verbeteren. Dit is extra belangrijk door de geplande woningbouw in Klaarwater en andere ontwikkelingen in en rond het dorp.

Er zijn drie mogelijke opties.

Optie 1: Fietstunnel

Een mogelijkheid is om de fietsoversteken op de rotonde weg te halen. De fietsoversteek over de Koninginneweg wordt weinig gebruikt en heeft weinig invloed op het verkeer. Deze oversteek verdwijnt ook bij de aanpassing van de Westerdorpsstraat.

De fietsoversteek over de Westerdorpsstraat wordt juist veel gebruikt. Door hier een fietstunnel aan te leggen, hoeven fietsers de rotonde niet meer over.

Deze maatregel is ingrijpend. Door de beperkte ruimte is een T‑vormige tunnel het meest waarschijnlijk. Dat betekent:

  • vanaf de ingang van het Hoevelakense Bos komt een tweerichtingenfietspad dat omlaag gaat;
  • fietsers kunnen dan: onder de Westerdorpsstraat door richting Koninginneweg,
  • of omhoog doorfietsen richting Amersfoort via het bestaande fietspad.

Deze oplossing is niet ideaal voor veiligheid:

  • fietsers maken snelheid in de afdaling;
  • de kruising van fietsroutes ligt onderin de tunnel;
  • er is weinig zicht van de ene kant naar de andere.

Ook op het gebied van sociale veiligheid is een tunnel minder wenselijk.

Optie 2: Verkeerslichten

Het kruispunt Westerdorpsstraat - Koninginneweg kan dan weer de vorm krijgen die er rond het jaar 2000 was:

  • de Koninginneweg krijgt voorrang, met de bocht mee;
  • het verkeer vanuit de Westerdorpsstraat buigt iets naar het zuiden richting het kruispunt.

Tijdens de spits kan dit in de toekomst een goede oplossing zijn. Buiten de spits is het vaak te rustig voor verkeerslichten. Dan past een rotonde beter.

Daarom is nader onderzoek nodig. Wel is duidelijk dat er voldoende mogelijkheden zijn om hier een goede en veilige oplossing voor fietsers en auto’s te maken.

Tot ongeveer 2030 zijn aanpassingen nog niet noodzakelijk. Pas bij:

  • volledige realisatie van Klaarwater, en
  • na uitbreiding van de verkeerslichten bij Westerdorpsstraat / Amersfoortseweg, is een maatregel echt nodig. Met het huidige bouwtempo van ongeveer 70 woningen per jaar is daar nog circa 7 jaar de tijd voor.

Optie 3: Andere fietsroute

Een derde mogelijkheid is om de fietsoversteek te verplaatsen naar het dorp, via het Mulderslaantje.

De Westerdorpsstraat wordt op termijn een 30 km/u‑weg. Daardoor is het mogelijk om de fietsoversteek bijvoorbeeld bij het Mulderslaantje aan te leggen. Hier ligt al een goede fietsverbinding richting de Koninginneweg.

Aan de noordzijde van de Westerdorpsstraat moet het fietspad in het dorp worden verbreed tot een tweerichtingenfietspad, tot aan de rotonde. Vanaf de rotonde ligt al een tweerichtingenfietspad richting Amersfoort.

Deze optie verplaatst fietsverkeer weg van de rotonde en kan zorgen voor een rustigere en veiligere route.

Fietsroute via Mulderslaantje

Reacties(8)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van Lilian Tijhuis
Geplaatst door:Lilian Tijhuis
2 weken geleden
Optie 1 kan vervallen. Jullie geven dat zelf ook al aan, is niet veilig en niet sociaal veilig.
    Profiel van Myron Kruip
    Geplaatst door:Myron Kruip
    2 weken geleden
    Optie 3 ‘Andere fietsroute’ wordt als optie gezien, de veiligheid voor fietsers wordt door deze optie hier significant vergroot. Momenteel is de situatie ter plaatse erg onoverzichtelijk, omdat de oversteek van twee zijden wordt gebruikt. Hierdoor gebeuren regelmatig ongelukken. Deze ongelukken zullen niet allemaal gemeld worden, maar ze worden regelmatig gezien. Hierbij is dit financieel aantrekkelijker. Wel is het belangrijk dat de oversteek ter hoogte van de inrit ter plaatse van het Woonpark Hoevelaken wordt verbeterd.
      Profiel van Domien Overkamp
      Geplaatst door:Domien Overkamp
      2 weken geleden
      De huidige enkelstrooks rotonde is in beginsel de veiligste kruispuntvorm in Nederland. Het is de vraag in hoeverre de afwikkelingscapaciteit van deze rotonde maatgevend is. In veel gevallen is er in de richting Amersfoort sprake van terugslag van de aansluiting A1-Nijkerkerstraat. De aanpak van dit kruispunt heeft prioriteit. Optie 1 is zeer waarschijnlijk ruimtelijk (en financieel) niet haalbaar. Het is hierdoor ook niet mogelijk om hier sociaal veilige fietstunnel te realiseren. Bij optie 3 wordt het capaciteitsprobleem bij de fietsoversteekplaats gelegd. Deze oversteek beperkt weliswaar de afwikkelingscapaciteit van de rotonde, maar met het vervallen van deze oversteekplaats wordt de kwaliteit van deze fietsverbinding Hoevelaken-Amersfoort sterk aangetast (in strijd met de STOMP benadering). Een in twee richtingen bereden oversteekplaats in de Westerdorpsstraat ter hoogte van het Mulderslaantje is uit het oogpunt van verkeersveiligheid onlogisch en ongewenst. Ook het Mulderslaantje, uitgaande van een kwalitatief goede fietsverbinding, zal geheel moeten worden heringericht. Een alternatief voor optie 2 is een turborotonde. Een dergelijke rotonde is ook veiliger dan een kruispunt met verkeerslichten. Het principe van deze rotondevorm is bijvoorbeeld de rotonde Amersfoortseweg-Arkemheenweg in Nijkerk.
        Profiel van Bep Kamman
        Geplaatst door:Bep Kamman
        2 weken geleden
        Wil in het algemeen nog wel wat kwijt over deze participatiebijeenkomst. Aankondiging enkel op Facebook (waar veel jonge mensen niet eens meer op zitten) en misschien in de Stad Nijkerk is echt serieus te weinig voor zo'n plan. Aanplakbiljet bij de 3 supermarkten, lekker ouderwets maar wel heel goed zichtbaar voor iedereen en bereikt een veel grotere groep mensen dan nu. Het lijkt erop alsof dit een verplicht stapje is in het participatieproces, maar dat zo snel mogelijk over moet zijn. De avond zelf vond ik ook een aanfluiting. Had even kort plenair de maatregelen toegelicht en was daarna in kleinere groepen uiteen gegaan. Ik heb werkelijk geen enkele ambtenaar ook maar enige opmerking zien noteren die gemaakt werd. Ze waren vooral druk met het weerleggen van de opmerkingen, niet het noteren ervan. Als je input wil ophalen is dat niet de manier volgens mij. Je kon ook geen briefjes met opmerkingen bij de maatregelen ophangen. Er werd met name verwezen naar deze website. En dan zijn er welgeteld 3 weken om alle opmerkingen te verwerken en eventueel de plannen aan te passen voordat deze naar de gemeenteraad gaat? Hoe dan? Dat is toch veel te kort? Dat geeft wel te denken. Wordt er wel iets gewijzigd van de voorstellen op basis van deze participatiebijeenkomst en/of input op deze website? Als er niets is gewijzigd in de plannen naar aanleiding van deze participatie geeft dat niet veel vertrouwen voor de toekomst en de geloofwaardigheid van de gemeente. Het proces voor de herinrichting van de Westerdorpsstraat (winkelstraat) was bv veel beter.
        • 2 likes
        @Bep Kamman Ik ben het helemaal met je eens Bep. De kans dat alle reacties en suggesties (correct) in het verslag aan de gemeenteraad komen te staan lijkt me klein. Als geheugensteuntje voor de ambtenaren, die mij gisteren toezegden mijn opmerkingen mee te nemen enkele van de genoemde punten: - geef duidelijkheid over het gebied bij het station (nieuw viaduct, transferium, veiligere en betere fietsroute richting Stoutenburg) - behoud de fietsroute over Wiekslag en de Brink - zorg voor extra parkeergelegenheid in het centrum evenredig aan de groei van het dorp. Dit zonder dat in- en omwonenden van het centrum hier last van krijgen - zorg voor betere en veiligere fietsroutes vanaf Wester- en Oosterdorpsstraat in Noordelijke richting tot Nijkerkerstraat en Hooglanderveen/Vathorst (dus vanaf Penningweg tot het pad door het bos richting Hooglanderveen) - kijk voor de lange termijn naar de kans voor een (snel)fietsroute via Beekmaten, onder de A1 door richting Hogeweg/Lageweg/Accupad - werk vanuit een langetermijnvisie naar concrete plannen voor de eerstkomende jaren en ga op tijd in overleg met relevante grondeigenaren en met RWS en de gemeente Amersfoort
          Profiel van Bep Kamman
          Geplaatst door:Bep Kamman
          2 weken geleden
          Een tunnel met een t-splitsing (zeker met die elektrische fietsen) is niet alleen gevaarlijk voor wat betreft ongelukken, maar doordat je er niet goed doorheen kan kijken ook sociaal onveilig en dus zeer ongewenst. Stoplichten met voorrang voor de Koninginneweg geeft vooral voor bewoners die uit het noorden van Hoevelaken komen en die via de Westerdorpstraat komen veel meer moeite om in de ochtend/avond het dorp uit te kunnen komen. Nu is het over het algemeen netjes ritsen op de rotonde, maar dat is er niet meer als er stoplichten komen. Je lost dus wellicht een probleem op de Koninginneweg deels op, maar creeërt er één op de Westerdorpstraat. Het zou al wel helpen als er geen fietsers meer moeten oversteken op deze rotonde. Dat houdt nu ook erg op en levert ook regelmatig gevaarlijke situaties op. Gebruik Mulderslaantje is helemaal geen gek idee.
            Hier is geen goede oplossing voor, het is en wordt te druk. Er staan erg veel maatregelen voor de Koninginneweg, Oosterdorpstraat en Westerdorpstraat om al het extra verkeer op te vangen. Dit gaat geen oplossing zijn voor de drukte bij het uitgaan van het dorp. Waarom wordt er geen nieuwe rondweg aangelegd geheel langs de A1, helemaal tot het knooppunt waar je de A28 op kan? De gronden zijn allemaal van de (rijks)overheid, je kan mogelijk combinaties maken met de aanpak van knooppunt Hoevelaken (= geld vanuit Rijksoverheid), je kan één doorstroom realiseren zonder allerlei rotondes en afslagen. De drukte van de Koninginneweg, Oosterdorpstraat en Westerdorpstraat zou hier volledig mee worden opgelost. Daarnaast zorgt dit voor een betere leefbaarheid van de woningen rond deze wegen, er is immers minder geluid-en stankoverlast. De Koninginneweg kan zelfs voor grote delen verwijnen en worden vervangen door groen en water, ter compensatie van het groen dat je voor de nieuwe rondweg inneemt.
            • 1 like
            Profiel van User 429732
            Geplaatst door:User 429732
            4 weken geleden
            Optie 2
            • 1 like

            Delen

            Huidige status

            voorgesteld

            Locatie

            Unable to display map. WebGL2 support is required.
            Ensure that your browser and hardware meet the minimum requirements.
            https://esriurl.com/webgl-faq
            Powered by Esri