Ga naar de hoofdinhoud

Maatregel 6: Fietsstraat Hart van Hoevelaken met gedeeltelijk eenrichtingverkeer

Van "Uitvoeringsprogramma Mobiliteit Hoevelaken"

Ga naar het project

Hart van Hoevelaken veiliger en autoluwer

Het is wenselijk om Hart van Hoevelaken meer als centrumgebied in te richten, met minder autoverkeer en meer ruimte voor voetgangers en fietsers. Tijdens de participatie over de herinrichting van De Brink en De Wiekslag gaven inwoners aan dat het onveilig is om de Westerdorpsstraat over te steken, door het drukke autoverkeer.

Daarom is het wenselijk om doorgaand autoverkeer door het centrum zoveel mogelijk te ontmoedigen. Dit helpt ook om sluipverkeer te verminderen en verbetert de leefbaarheid in het centrum.

Fietsstraat en (deels) éénrichtingsverkeer

Door van (een deel van) de Westerdorpsstraat een fietsstraat te maken, wordt de auto te gast. Dit zorgt voor:

  • meer veiligheid voor fietsers;
  • een betere en duidelijkere fietsroute door het centrum;
  • meer ruimte en veiligheid voor voetgangers.

In combinatie met éénrichtingsverkeer voor auto’s neemt het autoverkeer ongeveer met de helft af. Daardoor wordt oversteken makkelijker en veiliger, vooral bij het zebrapad. Dit maakt het centrum prettiger voor bewoners en bezoekers.

Tot aan de Jumbo supermarkt blijft de weg tweerichtingsverkeer voor auto’s. Zo blijft het centrum goed bereikbaar en kunnen de winkels goed worden bereikt.

Het doorgaand verkeer (sluipverkeer) neemt wel duidelijk af. De éénrichting gaat namelijk tegen de drukste rijrichting in tijdens de ochtendspits. Een deel van het verkeer wijkt uit naar de Kantemarsweg, maar het meeste doorgaande verkeer zal kiezen voor de Koninginneweg.

Mogelijke maatregelen

Er zijn verschillende opties om dit te regelen:

Optie 1 – Fietsstraat met deels éénrichtingsverkeer

  • Auto’s mogen deels maar één kant op.
  • Tot aan de Jumbo blijft tweerichtingsverkeer voor auto’s.
  • Fietsers mogen in beide richtingen blijven rijden.

Optie 2 – Fietsstraat met volledig éénrichtingsverkeer voor auto’s

  • Auto’s mogen nog maar één kant op door het centrum.
  • Fietsers mogen in beide richtingen blijven rijden.

Optie 3 – Fysieke afsluiting (knip) bij De Brink

  • Auto’s kunnen hier niet verder.
  • Fietsers kunnen wel doorrijden.

Optie 4 – Afsluiting voor auto’s met uitzonderingen

  • Alleen toegankelijk voor fietsers, hulpdiensten en laden & lossen op vaste tijden.
  • Eventueel met camerahandhaving, zoals in de binnenstad van Nijkerk.

Voorkeur en vervolg

De voorkeur gaat uit naar optie 2 of 3.

Deze maatregelen hebben als voordeel dat de kosten laag zijn. Er moeten dan vooral verkeersborden worden geplaatst. Daardoor is het ook mogelijk om de maatregel weer terug te draaien, als blijkt dat het niet goed werkt of onverwachte nadelen heeft.

Door verkeerstellingen en enquêtes bij bewoners, ondernemers en bezoekers vóór en na invoering, kan het effect goed worden gemeten.

Eénrichtingsverkeer heeft de voorkeur boven een knip, omdat:

  • het centrum goed bereikbaar blijft;
  • auto’s niet hoeven te keren bij een fysieke afsluiting;
  • vooral de rijroutes voor parkeren veranderen, niet de bereikbaarheid zelf.

De maatregel wordt verder uitgewerkt in overleg met bewoners, ondernemers en bezoekers.

Reacties(8)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van User 528540
Geplaatst door:User 528540
1 dag geleden
Cees Zijlstra, Ik stem voor optie twee dat door de gemeente is voorgesteld! Een knip zetten in de doorgang van het verkeer lijkt mij zeer onwenselijk, daar veel automobilisten, om daar dan te keren, veel moeite mee hebben en schade het gevolg zal zijn. Om de verkeersdrukte in de dorpskern te voorkomen, door de komst van Klaarwater en de uitbreiding van Nijkerkerveen, heeft de gemeente momenteel een kans, die nooit meer terug komt, om dit aan te pakken. Het Euretco-terrein op de hoek van de Stoutenburgerlaan en de Koninginneweg is momenteel keurig schoongemaakt voor nieuwbouw. Hier kunnen de drie Supermarkten uit het dorp naartoe, zodat de dorpsdruk van al het verkeer van klanten en vrachtwagens voor de bevoorrading van deze supermarkten verdwijnen uit de dorpskern. Er is daar voldoende parkeerruimte voor de klanten en voor bevoorrading van de supermarkten. De vrachtwagens, die momenteel door de dorpskern rijden om de supermarkten te bevoorraden zijn veel te lang. Lantarenpalen, verkeersgeleidigspaaltjes en verkeersborden worden door deze voertuigen omvergereden gereden en maken in de dorpskern ook veel overtollig lawaai! De dorpskern kan door nieuwe ludieke winkels worden opgefrist waardoor het, door het hogere woningaanbod in de toekomst in de kern gezelliger wordt. (vandaag, 05-06-2026, is op de hoek van de Oosterdopsstraat en de Kantemars weer een paaltje omvergereden!)
    Snap niet waarom deze opnieuw word aangekaart, deze is bij de herinrichting van het centrumplan uitvoerig besproken, daarin is de definitieve keuze gevallen tweerichtingsverkeer voor auto's, ook in overeenstemming met de wens van de ondernemersvereniging. Hier heeft hier de herinrichting al plaatsgevonden.
      De optie van een fietsstraat, dus auto te gast, met volledig behoud van tweerichtingverkeer voor auto’s is volgens mij een optie die door veel inwoners en middenstanders wenselijk wordt geacht. De Brink en Wiekslag kunnen o.a. door kleur en materiaalgebruik nog meer als één doorlopend plein worden ingericht, zodat de oversteekplaats door automobilisten meer dan nu als een over te steken voetgangers- en fietsersgebied wordt ervaren.
        Profiel van Bep Kamman
        Geplaatst door:Bep Kamman
        2 weken geleden
        Voorkeur zeker voor 2. volledig éénrichtingsverkeer zodat alle auto's er nog gewoon kunnen komen. Zeker voor de middenstand van groot belang, die hebben het nu al lastig genoeg ! Richt de straat dan zo in dat de auto echt te gast is en niet met van die onduidelijke bestrating rondom de huidige oversteek bij De Brink/Wiekslag. Consequentie hiervan is wel dat de Kantemarsweg veel drukker gaat worden. Hierlangs parkeren moet dan echt verboden worden om de doorstroming goed te houden. Dat is al lastig genoeg met 2 oversteken en 2 grote parkeerplaatsen waar dus zowel auto's, fietsers als voetgangers ook veel deze weg kruisen.
          Wat ik mis bij de verkeersmaatregelen in het centrum is aandacht voor de te verwachten toename van de parkeerdruk.De groei van Hoevelaken (alleen Klaarwater is al een groei van circa 20%) zal de behoefte aan parkeren in het centrum sterk doen toenemen. Dit is een relevant onderdeel van mobiliteit. Het is van belang dat de gemeente, in gelijke mate met de groei van het dorp, zorgt voor extra parkeergelegenheid in het centrum (voor auto's en ook voor brom- en scootmobiels en voor (bak)fietsen). De keuze om geen geen supermarkt en andere winkels in Klaarwater en Middelaar te realiseren, heeft gevolgen voor de verkeers- en parkeerdruk in het centrum. Laat daar niet de in- en omwonenden van het centrum de dupe van worden.
            Profiel van Lucia Quenya
            Geplaatst door:Lucia Quenya
            4 weken geleden
            Ik hoop dat jullie kiezen voor optie drie of vier. It is beter dat het centrum autoluwe wordt.
            • 1 like
            Optie 2 en 3 kunnen zeker helpen. Het is dan wel nodig dat de Leeuweriklaan niet als sluipweg gebruikt gaat worden. Daar wordt nu al vaak te hard gereden. De hele Leeuweriklaan inrichten als auto-te-gast straat is dus wenselijk als optie 2 of 3 wordt gekozen. Eventueel kan een knip (dus blokkade voor auto’s) worden aangebracht waar de Leeuweriklaan aansluit op de Nachtegaallaan. Daar kan dan direct een veilige voetgangersoversteekplaats worden aangelegd.
            • 1 like
            Profiel van Liselotte null
            Geplaatst door:Liselotte
            1 maand geleden
            ik hoop dat het centrum wordt afgesloten voor auto’s zoals optie 3. Hierdoor wordt het centrum veel leefbaarder, er zal daardoor een betere verbinding zijn tussen de verschillende pleinen en de beide zijde van de winkelstraat.
            • 3 likes

            Delen

            Huidige status

            voorgesteld

            Locatie

            Unable to display map. WebGL2 support is required.
            Ensure that your browser and hardware meet the minimum requirements.
            https://esriurl.com/webgl-faq
            Powered by Esri